A password will be e-mailed to you.

Tanker fra toppen del 4: Trening, kosthold og drømmer

I artikkelserien “Tanker fra Toppen – dette sier de beste” blir vi bedre kjent med våre norske tennistopper. I ukene som kommer deler regjerende norgesmester Melanie Stokke, vår tredje høyest ranket damespiller på verdensrankingen Malene Helgø og topp 10-herrespiller i Norge, Mirza Koristovic fra Oslo Tennisklubb, deres tanker og planer fremover, samt råd og insider-tips om tennissporten. 

KLIKK HER FOR Å LESE ALLE DELER I ARTIKKELSERIEN

Foto: Agenzia Fotografica S.Marco

Nordic Tennis: Din største drøm for din tenniskarriere?

Melanie Stokke:

Å spille Singapore WTA-finals hvor de åtte beste i verden konkurrer mot hverandre på slutten av året.

Malene Helgø:

Målet mitt er å bli best. Det hadde vært fantastisk å en gang stå øverst på WTA-listen. Men også å vinne en Grand Slam er en stor drøm. Topp 5-10 en god stund og være i toppen og forhåpentligvis bli nummer 1 – dette er mitt drømmemål.  

Om støtteapparatet: På veien mot målet er min familie, trenerne og sponsorer er et viktig støtteapparat for meg: Mamma, pappa og mine tre søstre, som alle spiller tennis; storesøsteren min, Maren, som nå går på andre år på tennis-college i USA – vi har vært treningspartnere og bestevenner i hele oppveksten.

Joakim Karlsson har vært min tennistrener i Furuset Tennis IF fra jeg var 12 år og er fortsatt min trener. Ingrid Huus, var også min tennistrener i Furuset. Fra i høst har basen min vært ProCourt Tennisakademi på OTA i Oslo, som startet opp i september, hvor Christian Ruud er sportslig leder og Joakim min tennistrener.  

Jeg har nå også en fysisk trener, som heter Stian Rekdal Nielsen.

Head sponser meg tennisutstyr og Sector Alarm støtter meg.

Mamma og pappa er fortsatt de viktigste økonomiske støttespillere, men vi ønsker oss flere støttespillere som kan gjøre satsingen mest mulig optimal for å kunne nå mine mål.

Mirza Koristovic:

Drømmen da jeg var liten var å bli nummer 1 i verden. Nå er drømmen å fortsette å spille på et høyt nivå i Norge i mange år til, og kanskje stikke av med en NM-tittel eller Davis Cup-deltakelse.

Foto: Espen Hildrup

Nordic Tennis: Hvordan holder du deg i form for å kunne prestere på banen, både hva gjelder trening og kosthold?

Melanie Stokke:

Jeg sørger for å gjøre rutinene mine, gjøre øvelser som forebygger skader, og sørger for at jeg spiser ernæringsmessig best mulig slik at kroppen min er “happy”. Har gjort en del research siden jeg synes dette er veldig interessant.

Det beste tipset jeg kan gi er å kjenne kroppen din best, for så å vite hva slags mat du føler deg mest vel med – da mener jeg hvordan du yter etter at du har spist maten, hvordan du reagerer, fordøyer og føler deg etter måltidet.

Malene Helgø:

Jeg trener veldig mye, 20-25 timer i uken med både tennis- og fysisk trening. Viktigheten av kosthold lærte jeg tidlig og jeg er alltid bevisst hva jeg spiser. I de daglige rutiner er jeg nøye med inntak av nok karbohydrater og proteiner før og etter hver økt, sånn at jeg kan yte maks på treninger og kan restituere så fort som mulig etterpå.

Jeg pleier også å ha en dag i uken, søndag vanligvis, hvor jeg har fri fra all trening og restituerer, sånn at jeg er klar for en ny uke og gi maks på hver trening. Her er nok søvn også viktig.

Mirza Koristovic:

Jeg spiller tennis kun utendørs på grus. Dette skåner kroppen for hard court. I vintermånedene spiller jeg mye fotball og trener styrke, går på ski og holder meg aktiv. Det er viktig å beholde utholdenheten og styrken i bein og core for å kunne spille lange kamper i turneringer.

Jeg prøver å velge det sunne alternativet i kantinen på jobb hver dag, som fisk og grønnsaker, ellers spiser jeg det meste.

Nordic Tennis: Hvordan forbereder du deg mentalt før en match? Hva har du funnet ut at fungerer for deg?

Melanie Stokke:

At jeg holder meg til min rutine, gjør de forberedelsene som gjør meg klar til kamp, som aktiverer de gode nervene mine og som forbereder meg på det som venter meg. Dette er forskjellig for alle, igjen handler det om å vite hva som fungerer best for akkurat deg, noe jeg har funnet ut av.

Malene Helgø:

Jeg har jo mine ritualer som jeg prøver å gjennomføre så godt jeg kan før hver kamp, som å høre på den samme spillelisten og å gjøre den samme. Jeg har mange slike ritualer som gir ro og trygghet før kamper.

Jeg har også en liste med arbeidsoppgaver som jeg pleier å lese gjennom og som jeg skal fokusere på under kampen, som fungerer veldig bra for meg.

Jeg har erfart å ikke ha tid til å gjennomføre alle ritualer som jeg skal gjøre før en kamp, hvis min kamp blir fremskyndet… Jeg er ganske perfeksjonist av meg, så før taklet jeg slikt dårligere enn jeg gjør nå. Det er noe jeg har lært meg å bli bedre på etterhvert.

Mirza Koristovic:

Ettersom årene har gått har jeg fått en mer avslappet holdning til kampene. For meg gjelder det å ha motivasjon til å yte maksimalt og gi alt.

Jeg forbereder meg til kamp ved å bruke tid for meg selv, helst minst en time for å tenke gjennom hvordan jeg
skal spille. Vanligvis kombinerer jeg dette med å strenge racketer og fikse grep og annet utstyr, hvis jeg får tid til det.

Nordic Tennis: Hvis ikke du hadde spilt tennis, hva tror du at du hadde jobbet med?

Melanie Stokke:

Jeg har alltid lurt på det selv, hehe. Jeg tenker at jeg hadde jobbet i en verdensorganisasjon som hjelper folk i nød og som jobber med problemer vi står ovenfor – eller så hadde jeg jobbet med hjem og interiør, eller på en café med sunn mat og drikke, siden de er det fortsatt få av. Jeg vet ikke – jeg vet bare at mulighetene er mange fordi jeg er en kreativ person.

Malene Helgø:

Jeg syns det er spennende med kroppen, hvordan kroppen fungerer... Jeg liker tanken på å starte noe eget, være gründer i noe, jeg vet ikke hva. Det beste er om jeg kombinerer noe av dette slik at jeg også kan bidra med noe virkelig nyttig for samfunnet og verden.

Jeg er fortsatt ung, så det er vanskelig å si, men dette er i hvert fall noe som interesserer meg nå. Kan være det endrer seg etterhvert hva jeg vil gjøre, når jeg er ferdig med en tenniskarrieire. Men nå er det tenniskarriere som jeg ser frem til.

Mirza Koristovic:

Jeg hadde nok blitt en ballsport som fotball eller basket.

FØLG MED NESTE UKE NÅR MELANIE, MALENE OG MIRZA GIR SINE BESTE TIPS FOR Å BLI EN BEDRE TENNISSPILLER!
KLIKK HER FOR Å LESE ALLE DELER I ARTIKKELSERIEN